دانلود متن کامل پایان نامه ارشد –
۳ – ۴ – ۶– ۱ – بررسی مفروضات اساسی مدل رگرسیون خطی

  1. متغیرها دارای توزیع نرمال هستند.

 

  1. بین متغیرها همبستگی وجود ندارد.

برای آزمون مفروض ۱ازآزمون کولموگروف اسمیرنوف که توسط نرم افزارSPSS ارائه می شود، استفاده می‌گردد. در این آزمون می توان نرمال بودن متغیرها را بررسی نمود. و برای آزمون مفروض ۲ از آماره دوربین واتسون استفاده می‌گردد.

در این صفحه فط تکه هایی از متن اصلی درج شده است.

برای خرید و دانلود متن کامل پایان نامه های دانشگاهی با منابع کامل

می توانید به سایت fozi.ir مراجعه نمائید.

 

۳ – ۴ – ۶ – ۲ – آزمون معنی دار بودن فرضیه‌ها

 

به منظور بررسی معنی دار بودن مدل رگرسیونی مورد استفاده در تحقیق و تعیین وجود رابطه معنی دار بین متغیرهای مستقل و وابسته مدل ، از آماره F استفاده می شود. با بهره گرفتن از آماره F به دنبال رد فرض H و در مقابل پذیرش فرض H1 هستیم. در فرض H بیان می شود که همه ضرایب مدل رگرسیونی برابر با صفر است و در مقابل ، فرض H1 بیانگر این است که همه ضرایب مدل رگرسیونی برابر با صفر نیست . نرم افزار SPSS مقدارآمارهF و سطح معنی داری را ارائه می‌دهد. چنانچه سطح معنی داری کمتر از۵% باشد ‌‌به این معنی است که درسطح اطمینان ۹۵% فرض H رد خواهد شد. رد فرض H به منزله معنی دار بودن مدل رگرسیونی مورد استفاده در تحقیق است.

 

۳– ۴– ۶ – ۳ – آزمون معنی دار بودن ضریب همبستگی(R)

 

ضریب همبستگی با توجه به نمونه ای مشخص محاسبه می شود . بدیهی است که این ضریب ، که بعضی مواقع ضریب همبستگی نمونه ای خوانده می شود ، از نمونه ای به نمونه دیگر تغییر می‌یابد. حال سوال اینجا است که آیا بین دو متغیر x و y که ضریب همبستگی آن را تعیین کردیم همبستگی معنی داری وجود دارد یا نه ؟ به عبارت دیگر ، آیا می توان به وجود یک رابطه علت و معلولی خطی اذعان داشت و یا ضریب همبستگی به دست آمده ناشی از شانس و تصادف بوده و ضریب همبستگی جامعه ، که آن را با نشان می‌دهیم ، برابر صفر است؟ آماره مناسب برای آزمون در خصوص صفر بودن ضریب همبستگی جامعه عبارت است از :

 

 

 


پایان نامه -تحقیق-مقاله –
۴ – ۴ –نتایج بررسی مفروضات اساسی مدل رگرسیون خطی

 

**: معنی داری در سطح خطای ۱% (سطح اطمینان ۹۹%).

 

*: معنی داری در سطح خطای ۵% (سطح اطمینان ۹۵%).

 

۴ – ۴ –نتایج بررسی مفروضات اساسی مدل رگرسیون خطی

 

مفروضات اساسی در مدل های رگرسیون این تحقیق که مورد بررسی قرار گرفته اند عبارتند از: (۱)خطاهای مدل دارای توزیع نرمال هستند؛ (۲) میانگین خطاها صفر است؛(۳)خطاها دارای واریانس ثابت ۲δ هستندو(۴)بین خطاها همبستگی وجود ندارد.

این مطلب را هم بخوانید :   چطور درگاه ارز دیجیتال تهیه کنیم؟

 

به منظور بررسی مفروضات (۱)، (۲)و(۳)از نمودار هیستوگرام باقیمانده های مشاهدات که شاخص خطاهای مدل هستند استفاده شده است. در این نمودارها وضعیت نرمال بودن توزیع خطاهای مدل نمایش داده شده و در گوشه پایین سمت راست نمودار مربوط به هر مدل، مقدار میانگین و واریانس خطاها ارائه شده است. نمودار هیستوگرام خطاهای مدل های تحقیق در پیوستهای (۴)، (۶) و(۸) نمایش داده شده است. ‌بر اساس این نمودار مشاهده می شود که خطاها دارای توزیع نرمال بوده و میانگین آن‌ ها تقریباً برابر با صفراست و واریانس آن ها نیز برابر تقریبا با ۲(۹۹۶/۰)=۲δ است.

 

به منظور بررسی مفروضه شماره (۴)فوق از نمودارهای نقطه ای باقیمانده های مشاهدات استفاده شده است. چنانچه باقیمانده های مشاهدات در یک قسمت نمودار انباشته نباشند و به عبارت دیگر درسطح نمودار پراکنده شده باشند، می توان بیان نمود که بین خطاهای مدل رگرسیون خطی ارتباطی وجود ندارد. نمودارهای نقطه ای مدل های تحقیق در پیوستهای (۳)، (۵) و(۷) ارائه شده است. پراکندگی باقیمانده های مشاهدات در هر یک از این نمودارها حاکی ازعدم وجود همبستگی بین خطاهای مدل های تحقیق حاضر است.

 

پس از بررسی عادی یا نرمال بودن کشیدگی و یا چولگی توزیع داده ها، از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف استفاده می شود تا از نرمال بودن داده ها اطمینان حاصل گردد.

 


مقاله-پروژه و پایان نامه |
۳-۱۱-۱). فروض کلاسیک مدل رگرسیون خطی

 

این فرض بیان می­ کند که بین اجزای اخلالeiو ej همبستگی وجود ندارد. از نظر تکنیکی، این فرض بیانگر عدم وجود همبستگی سریالی یا عدم وجود خود همبستگی است و به عبارت دیگر پس از هر ei مثبت، ei مثبت دیگری وجود دارد و یا پس از هر ej منفی، ej منفی دیگری وجود دارد.

 

فرض ۳ : یکسانی(همسانی) واریانس بین اجزای اخلال(etها)(Var(et)= δ۲)

 

فرض مذکور بیان می­ کند که واریانسetبرای هرxtعدد ثابت و مثبتی معادل۲δاست. از نظر آماری معادله (Var(et)= δ۲) ،فرض همسانی پراکندگی یا واریانس برابر را نشان می­دهد.

 

فرض ۴ : کوواریانس صفر بین et و xt(متغیر‌های توضیحی غیر تصادفی­اند)(Cov(xt , et)=0).

 

این فرض بیان می­ کند که جزء اخلال et و متغیر توضیحیxtناهمبسته­اند و دلیل منطقی این فرض به قرار ذیل است: اگر x وe همبسته باشند تشخیص تأثیر خاص و مجزای هر کدام بر متغیر Y ممکن نیست. ‌بنابرین‏ اگر x و e به طور مثبت همبستگی داشته باشند،x با افزایشe افزایش و با کاهشe، کاهش می‌یابد و چنانچه بین این دو همبستگی منفی وجود داشته باشد، تغییرات آن ها در جهت عکس یکدیگر خواهد بود و به هر ترتیب جدا کردن تأثیرx بر Y دشوار خواهد بود.

 

فرض ۵ : مدل رگرسیون دقیقاً تصریح شده باشد(عدم وجود خطای تورش یا تصریح).

 

این فرض اولاً برای یادآوری این موضوع است که تحلیل رگرسیون و در نتیجه نتایج مبتنی بر این تحلیل، به مدل انتخابی بستگی دارد و ثانیاًًً هشدار اینکه باید در فرمول بندی مدل‌های اقتصادسنجی بسیار دقیق بود(گجراتی، ۱۳۸۷).

این مطلب را هم بخوانید :   شناخت درمانی

 

در نتیجه با توجه به مفروضات مدل‌های رگرسیونی ، قبل از تخمین و اجرای مدل های رگرسیون لازم است از وجود برخی شرایط در بین متغیرها اطمینان حاصل شود؛ ‌بنابرین‏ به منظور اطلاع از برخورداری داده های پژوهش از شرایط لازم ، انجام تعدادی آزمون بر روی متغیرها ضروری می‌باشد که در ادامه فصل به اختصار به کلیات آن اشاره می شود .

 


فایل های مقالات و پروژه ها |
برای آزمون فرضیه تحقیق به بررسی رگرسیون خطی زیر خواهیم پرداخت:

این تحقیق از نوع تحقیقات شبه آزمایشی در حوزه تحقیقات اثباتی حسابداری است که با بهره گرفتن از روش رگرسیون انجام خواهد شد.

 

متغیر وابسته این پژوهش ارزش بازار شرکت است که از حاصل ضرب تعداد سهام در جریان شرکت در قیمت هر سهم، ده روز پس از فرصت قانونی چهار ماهه برای بستن حساب‌ها و تشکیل مجمع به دست می‌آید.

 

۷-۳) مدل تحلیلی تحقیق

 

مدل واقعیت را به منظور پرداختن به آن و درک اساس مسئله ساده می‌کند. مدل تمام متغیرها و روابط شان را مشخص می‌کند. از طرف دیگر یک مدل خوب باید تا حد امکان بسیاری از عناصر واقعیت را در بر گرفته تا رفتار مورد را اثبات یا پیش‌بینی نماید (شاهمرادی، ۱۳۸۱، ۹۳ ) .

 

 

 

این مدل برای تمام فرضیه های تحقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد. ‌‌به این ترتیب که به جای  ، هر یک از متغیرهای مستقل به صورت جداگانه در این مدل مورد بررسی وارزیابی قرار می‌گیرد.

 

مدل استفاده شده در این پژوهش برگرفته از مقاله جان واتسون و همکاران تحت پژوهشی با عنوان قابلیت اتکا و مربوط بودن اطلاعات دارایی های نامشهود و سرقفلی در سال ۲۰۰۹ میلادی است که در مجله بررسی های حسابداری بریتانیا چاپ شده است.

 

نمودار ۱-۳ مدل تحلیلی تحقیق

 

(جان واتسون و همکاران [۶۰]،۲۰۰۱، ۸۹)

 

۸-۳) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

 

در تحقیق حاضر جهت بررسی روابط بین متغیرها تحقیق از مدل آماری رگرسیون استفاده می شود که در صفحات بعد به تفضیل تشریح شده است.

 

مدل رگرسیون


مقالات و پایان نامه ها |
۳-۶-۴ آزمون های مربوط به مفروضات مدل رگرسیون خطی

 

 

 

برای تصمیم گیری ‌‌در مورد پذیرش یا رد فرضیه صفر، آماره F به دست آمده با F جدول که با درجات آزادی K-1 و N-K در سطح خطای (  ) ۵% محاسبه شده، مقایسه می شود، اگر F محاسبه شده بیشتر از F جدول باشد (  ) مقدار عددی تابع آزمون در ناحیه بحرانی قرار گرفته و فرض صفر (  ) رد می شود. در این حالت با ضریب اطمینان ۹۵% کل مدل معنی دار خواهد بود. در صورتی که مقدار F محاسبه شده کمتر از F جدول باشد فرض  پذیرفته شده و معنی داری مدل در سطح اطمینان ۹۵% مورد تأیید قرار نمی گیرد.

این مطلب را هم بخوانید :   رضایت زندگی

 

۳-۶-۳ آزمون معنی دار بودن متغیرهای تحقیق

 

برای بررسی معنی دار بودن ضرایب متغیرهای مستقل در هر مدل از آماره t استفاده شده است. فرضیه صفر در آزمون t به صورت زیر خواهد بود:

 

 

 

که به وسیله آماره زیر صحت آن مورد بررسی قرار می‌گیرد:

 

 

 

برای تصمیم گیری ‌‌در مورد پذیرش یا رد فرضیه صفر، آماره T به دست آمده با t جدول که با درجه آزادی N-K در سطح اطمینان ۹۵% محاسبه شده مقایسه می شود، چنانچه قدرمطلق T محاسبه شده از t جدول بزرگتر باشد  ) (، مقدار عددی تابع آزمون در ناحیه بحرانی قرار گرفته و فرض صفر (  ) رد می شود. در این حالت با ضریب اطمینان ۹۵% ضریب مورد نظر (  ) معنی دار خواهد بود که دلالت بر وجود ارتباط بین متغیر مستقل و وابسته دارد.

 

۳-۶-۴ آزمون های مربوط به مفروضات مدل رگرسیون خطی

 

مدل کلاسیک رگرسیون خطی دارای مجموعه ای از فروض تحت عنوان فروض کلاسیک می‌باشد که بیشتر آن ها ‌‌در مورد جمله اخلال مدل مطرح می‌گردند؛ برای اینکه در مدل رگرسیون خطی، تخمین زن های حداقل مربعات معمولی ضرایب رگرسیون، بهترین تخمین زن های بدون تورش خطی (BLUE) باشند لازم است تا مفروضات این مدل بررسی و آزمون شوند. در ادامه نحوه آزمون این فرضیات بیان می‌گردد.

 


پایان نامه آماده کارشناسی ارشد –
اطلاعات و فن آوری های جدید

 

جدول شماره ۳-۴: شکل کلی و امتیازبندی پرسشنامه ۶۹

 

جدول شماره ۴-۱ : توزیع فراوانی پاسخ دهندگان دردانشگاه‌ها ۷۳

 

جدول شماره ۴-۲ : توزیع فراوانی افراد بر حسب تحصیلات ۷۴

 

جدول شماره ۴-۳ : توزیع فراوانی افراد بر حسب سابقه ی خدمت ۷۶

 

جدول شماره ۴-۴: توزیع فراوانی افراد بر حسب جنسیت ۷۸

 

جدول شماره ۴-۵ : توزیع فراوانی افراد بر حسب وضعیت استخدام ۸۰

 

جدول شماره ۴-۶ : توزیع فراوانی افراد بر حسب سن ۸۲

 

جدول شماره ۴-۷:همبستگی ایجاد دانش و بهره وری ۸۴

 

جدول شماره ۴-۸:همبستگی ثبت دانش و بهره وری ۸۵

 

جدول شماره ۴-۹:همبستگی انتقال دانش و بهره وری ۸۶

 

جدول شماره ۴-۱۰:همبستگی پالایش دانش و بهره وری ۸۷

 

جدول شماره ۴-۱۱:همبستگی کاربرد دانش و بهره وری ۸۷

 

جدول شماره ۴-۱۲: متغیرهای حذف شده یا وارد شده ۸۸

 

جدول شماره ۴-۱۳ : خلاصه ی مدل ۸۹

 

جدول شماره ۴-۱۴: متغیرهای حذف شده ۸۹

 

جدول شماره ۴-۱۵: آنالیز واریانس رگرسیون ۹۰

 

جدول شماره ۴-۱۶: ضرایب مدل ۹۱

 

چکیده