طرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها |
۲-۱۷ . برای ساختن ماتریس SWOT، هشت مرحله به شرح زیر طی می شود

در این صفحه فط تکه هایی از متن اصلی درج شده است.

برای خرید و دانلود متن کامل پایان نامه های دانشگاهی با منابع کامل

می توانید به سایت fozi.ir مراجعه نمائید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نمره وزن * رتبه رتبه ۳و۴ (فرصت‌ها) ضریب اهمیت ( وزن)
به تفکیک عوامل فرعی عوامل اصلی
عوامل سازمان و مدیریت

 

عوامل مالی و حسابداری

عوامل تولید و عملیات و…

رتبه ۱و۲ (تهدیدها) تهدیدها
عوامل سازمان و مدیریت

 

عوامل مالی و حسابداری

 

عوامل تولید و عملیات و…

۱< = نمره <=4 ۱= ۱= جمع

 

۲-۱۹٫ بررسی عوامل داخلی

 

    • عوامل داخلی : عواملی هستند که مربوط به درون شرکت یا سازمان هستند و برخلاف عوامل خارجی در کنترل مدیریت سازمان می‌باشند و شامل عوامل قوت و ضعف می‌شوند.

 

    • عوامل قوت : عواملی هستند که نسبت به گذشت سازمان ، نسبت به متوسط صنعت یا نسبت به رقبای آن برای سازمان مزیت به حساب آیند.

 

    • نقاط قوت معمولی : نقاط قوتی که تعداد زیادی از رقبا از آن ها برخوردار باشند و سازمان را در بهترین حالت در وضعیت برابری رقابتی قرار دهند .

 

    • نقاط قوت منحصر به فرد: نقاط قوتی که منحصر به سازمان بوده یا در تعداد کمی از رقبا وجود داشته باشند. با داشتن چنین قابلیت هایی سازمان به شایستگی متمایز دست یافته و از مزیت رقابتی برخوردار می شود (اعرابی و همکاران ۱۳۹۱).

 

    • مزیت رقابتی پایدار : مزیتی که در محیط ، بازار و در میدان رقابت دوام بیشتری داشته و توسط سایر رقبا به راحتی تقلید نشود.

 

    • عوامل ضعف : عواملی که سازمان توانایی انجام آن ها را ندارد در حالی که قبلا می‌توانست انجام دهد یا رقبای اصلی این توانایی را دارند.برای مقابله با این ضعف ها باید در نقاط قوت سرمایه گذاری کرد.

 

  • عدم مزیت رقابتی : زمانی که سازمان نمی تواند استراتژی های ارزشمندی را که شرکت های رقیب اجرا می‌کنند اجرا کند و در نتیجه شاهد عملکرد اقتصادی پایین تر از حد معمول می‌باشد.


دانلود فایل های دانشگاهی –
۵-۲۱-۲ راهبردهای اتخاذشده

تازه‎ترین آماری که ‌در زمینه آمادگی دیجیتالی از سوی واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست منتشرشده نشان می‌دهد که در بین ۶۹ کشور جهان ایران در رده آخر آمادگی دیجیتالی قرارگرفته است. در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ رتبه اول به ترتیب ۵۹ و ۶۵ بوده و در واقع رتبه‎بندی ایران
از دو سال قبل تاکنون ده پله سقوط داشته ‌کرده‌است.[۷۵]

 

پایین بودن سطح توسعه اقتصادی کشور

 

کشور در حال توسعه‌ای که نرخ رشد اقتصادی پایین داشته و دارای توسعه‌یافتگی پایینی باشد، با توجه به ارتباط تنگاتنگ و تعامل عوامل اقتصادی و رابطه مستقیم آن­ها به هم امید به دستیابی به فناوری‎های نوین ارتباطی و اطلاعاتی در آن کشور کم خواهد بود. (معاونت برنامه‎ ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی (۱۳۸۴)، ص ۱۹۸-۱۹۹)

این مطلب را هم بخوانید :   راهنمای خرید بهترین لوازم آشپزخانه

 

نبود قوانین و مقررات موردنیاز ‌‌در مورد بانکداری الکترونیکی

 

با تغییر در مکانیسم (سازوکار) های پرداخت، نظام حقوقی و قانونی یک کشور در این زمینه باید اصلاح شود. هر نوع شیوه پرداختی، راهکارها و چارچوب حقوقی و قانونی خود را طلب می‌کند. تحولات نظام بانکداری، روابط باک با مشتری و شیوه انجام معاملات را دگرگون نموده است. در ایران قوانین و مقررات، به‌ خصوص قانون تجارت و قوانین بانکی و شیوه فضایی، باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد و تکمیل شود.[۷۶]

 

جدول ۹-۲ ماتریس SWOT بانکداری الکترونیکی در ایران

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نقاط قوت نقاط ضعف
ماتریس‎های SWOT

 

بانکداری الکترونیکی در ایران

۱ ـ توجه به مدیران ارشد بانکداری و موضوع توسعه بانکداری الکترونیکی در ایران

 

۲ ـ سطح تحصیلات دانشگاهی اکثر کارکنان جدید بانکی

 

۳ ـ وجود تجربه چندساله ‌در زمینه خودپردازها و دستگاه‌های POS در ایران

 

۴ ـ وجود شبکه تبادل اطلاعات بین‌بانکی (شتاب)

 

۵ ـ وجود نیروهای متخصص در طراحی نرم‎افزارهای بانکی

 


مقاله های علمی- دانشگاهی |
۲-۳-۱- تحقیقات انجام شده در داخل کشور

 

    1. در مطالعه ای با عنوان الزامات و راهبردهای بسیج در توسعه کارآفرینی بر اساس ماتریس SWOT اشاره شده است که کارآفرینی از نیازهای اساسی اقتصاد کشور است. اقتصاد ایران، در حال گذار از یک اقتصاد دولتی به یک اقتصاد مردمی، نیازمند هماهنگی جامعه با تحولات اقتصادی است. از یک سو جامعه با تحولات اقتصادی دچار تحولات اجتماعی می شود و از دیگرسو، موفقیت تحولات اقتصادی، در گرو همگامی جامعه با تحولات و پذیرش الزامات دوران گذار و ساختار جدید می‌باشد. این رابطه دوسویه، نقش نهادهای میانی جامعه(که وظیفه ارتباط متقابل مردم و دولت را به عهده دارند) را بسیار پررنگ می‌کند. انتقال بخش مهمی از اختیارات دولت – در حوزه اقتصاد – به مردم نیازمند توسعه کارآفرینی است. ‌بنابرین‏، یکی از وظایف مهم نهادهای واسط اجتماعی، آماده کردن مردم برای پذیرش نقش اقتصادی جدید خود و ورود به عرصه کارآفرینی است. در کشور ایران، بسیج یکی از مهم ترین و کارآمدترین نهادهای اجتماعی واسط است که در دورانهای مختلف انقلاب،کارایی خود را ثابت ‌کرده‌است. سرمایه های انسانی، اجتماعی و معنوی بالای بسیج از این مجموعه، نهادی با توان، بادرایت و تیزهوش ساخته است. بر این اساس می بایست در دوره تحول اقتصادی پیش رو که بعضاً از آن به انقلاب اقتصادی نیز یاد می شود وارد میدان شود. ورود ‌‌به این میدان را می توان با ترسیم نقشه راهبردی توسعه کارآفرینی در سازمان بسیج بیان نمود. این نقشه، با توجه به نقاط قوت و ضعف بسیج و فرصت‌ها و تهدیدهای قوت» پیش روی این نهاد، تدوین می شود. بر اساس این یافته ها، راهبردهای چهارگانه ویژه بسیج برای توسعه، «ضعف- تهدید» و «ضعف- فرصت»، «قوت – تهدید»، «قوت فرصت کارآفرینی در مجموعه بسیج و در سطحی فراتر در جامعه تدوین و بیان می شود(سیدی و مروی، ۱۳۸۹).
این مطلب را هم بخوانید :   سینماگردی در خانه با کد تخفیف فیلیمو


دانلود مقاله-پروژه و پایان نامه –
۲-۶-۲ مدل برنامه ریزی راهبردی کمی(QSPM)

انواع استراتژی های قابل اجرا عوامل اصلی ضریب نسبی استراتژی اول استراتژی دوم استراتژی سوم عوامل خارجی عوامل داخلی مجموع

 

 

 

 

فصل سوم

 

وضعیت گردشگری در

 

استان گلستان

 

۳-۱ موقعیت جغرافیایی استان گلستان

 

گلستان نام جدید سرزمینی است که در طول تاریخ وتاسده هفتم هجری به نام ایالت گرگان واز آن پس تا آغاز سده دهم به نام استرآباد و در نوشته های دوران اولیه اسلامی به نام جرجان واز اسفند ۱۳۱۶ همراه با استان های تهران،مازندران،قم و سمنان بخشی از استان دوم ایران به شمارآمد .این استان تاسال۱۳۷۶ بخشی از استان مازندران بود اما درآن سال به صورت استان مستقلی به نام گلستان که نام جنگل شرقی استان است،در عرصه ی سیاسی واداری مطرح شد وشهر گرگان به عنوان مرکز این استان برگزیده شد.این استان در اوستا به صورت «هرکانه» ،در کتیبه بیستون«ورکانه» ثبت شده است ونویسندگان یونان باستان آن را «هیرکانیان» نامیدند. بیشتر شهرهای کنونی استان از دیرینگی چندانی برخوردار نیستند واز بزرگ شدن روستاها به وجود آمدند وبه عبارتی روستاشهر به شمار می‌آیند با این همه،شهرهای گرگان وگنبدکاووس ریشه تاریخی دارند[۲۰].در واقع اهمیت آن به خاطر زایش تمدن آریایی در شمال کشور می‌باشد.

 

 

 

نقشه۳- ۱: موقعیت استان گلستان در کشور

 


دانلود پایان نامه و مقاله |
تهدیدها

استراتژی تهاجمی

 

SO

استراتژی انطباقی

 

WO

( حداکثر- حداکثر) (حداقل – حداکثر) تهدیدها استراتژی اقتضایی

 

ST

استراتژی دفاعی

 

WT

( حداکثر- حداقل) (حداقل – حداقل)

 

هیچ سازمانی در خلاً زندگی نمی کند. محیطی که امروزه یک سازمان باید در آن فعالیت کند هرگز تا این حد گسترده، پیچیده، سریعاً در حال تغییر یا الزام آور نبوده است. ما در عصر ” عدم استمرار” زندگی
می‌کنیم. ‌بنابرین‏ آگاهی از عوامل داخلی و خارجی که می‌توانند آینده سازمان را شکل دهند برای سازمان نقش حیاتی دارند. متغیرهای محیطی را می توان در سه محیط اساسی گروه بندی کرد :

 

۱- محیط کلان

 

۲- محیط عملیاتی

 

۳- محیط داخلی ( برایسون، ۱۳۷۹)

 

محیط کلان شامل عوامل بنیادی عظیمی است که فرصت ها و تهدیدهای مبتلا به سازمان را شکل می‌دهد که عبارتند از : فشارهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، تکنولوژیکی، قانونی و زیست محیطی (همان منبع)

این مطلب را هم بخوانید :   توسعه برند

 

در چارچوب محیط عملیاتی، تعیین افراد و سازمان‌هایی که تأثیر واقعی یا بالقوه ای برسازمان مورد نظر دارد، از اهمیت خاصی برخوردار است. مراجعان یک سازمان دولتی عمدتاًًً به عنوان بخش هایی از جامعه ای تلقی می‌گردند که از خدمات سازمان بهره مند می‌شوند و معمولاً هیچ کمکی مستقیمی در جبران خدمات به سازمان نمی کنند. ویلن و هانگر چنین استدلال می‌کنند که در این موقعیت سازمان دولتی، اثربخشی خود را ‌بر اساس رضایت مشتری اندازه گیری می‌کند.

محیط داخلی مشتمل بر متغیرهایی اعم از حمایت کننده یا بازدارنده است که از درون سازمان عمل
می‌کنند. این متغیرها در زمینه ساختار، فرهنگ و منابع شرکت عمل می‌کنند.

 

درک ساختار سازمان در تدوین طرحهای استراتژیک آن تأثیر بسزایی دارد. اگر ساختاری با استراتژی تناسب نداشته باشد مانع تنظیم و اجرای استراتژی خواهد شد.

 


مقالات و پایان نامه های دانشگاهی |
۲-۳-۱۳- تحلیل SWOT :

 

۴- امکان پذیر بودن :

 

آزمون نهایی و گسترده استراتژی میزان عملی بودن آن است. آیا استراتژی مورد نظر را می توان در بافت منابع فیزیکی، انسانی و مالی موجود به کار بست؟ منابع مالی یک سازمان را می توان ساده تر از هر منبع دیگری به صورت کمی تعیین کرد و معمولا نخستین محدودیتی است که استراتژی را می توان در مقابل آن آزمود. با وجود این گاهی فراموش می‌کنیم که برخورد نوآفرینانه نسبت به توسعه مالی می‌تواند محدودیت نهایی را گسترش دهد و هم یک برتری رقابتی در پی داشته باشد، اگرچه ممکن است این برتری موقتی باشد.محدودیت دیگر برای گزینش استراتژی که کمتر می توان آن را به صورت کمی بیان کرد ولی از استواری بیشتری برخوردار است، توسط قابلیت های فردی و سازمانی موجود اعمال می شود در ارزیابی توانمندی سازمان در اجرای یک استراتژی این سه پرسش جداگانه مفید هستند:

 

۱- آیا سازمان نشان داده است که توانایی‌های لازم برای راه حل جویی و قابلیت های ویژه مورد نیاز استراتژی را دارد؟ در این صورت یک استراتژی به طور مفصل هر اقدامی را که باید اجرا شود مشخص نمی‌کند و نمی تواند هم چنین کند. قصد استراتژی فراهم آوردن ساختاری است برای جنبه کلی هدف های سازمان و رویکردهای آن برای هماهنگی با محیط که بر عهده اعضا و بخش های سازمان است که وظایف تعیین شده از سوی استراتژی را اجرا کنند. استراتژی که وظایفی را می طلبد که اجرای آن ها در بیرون قلمرو و مهارت و دانش موجود قرار دارد پذیرفته نیست.

 

۲- آیا سازمان نشان داده است که مهارت هماهنگی و منسجم کردن لازم را برای اجرای استراتژی ها به میزان کافی در اختیار دارد؟ وظایف اساسی که از یک استراتژی انتظار می رود به مهارت ویژه ای نیاز دارد، که اغلب توانایی سازمان را در یکپارچه کردن فعالیت ها می طلبد.