فایل های دانشگاهی|
۲-۱-۳- جایگاه و موقعیت صنعت شوینده در صنایع شیمیایی

 

۱ – چرخه حیات تکنولوژی شوینده

 

طول عمر هر تکنولوژی معمولاً به چند دوره تقسیم می شود که عبارتند از:

 

– دوره ی پیدایش، تکامل و یا معرفی تکنولوژی

 

– دوره ی انتشار یا رشد تکنولوژی

 

– دوره بلوغ یا اشباع شدن تکنولوژی

 

دوره زوال یا منسوخ شدن تکنولوژی

 

برای تعیین دوره های طول عمر تکنولوژی صنعت شوینده بهتر است به منحنی چرخه حیات آن توجه شود که در شکل شماره ۲-۱ ارائه شده است.

 

شکل گیری و تکامل این صنعت را می توان به ۳ دوره زمانی قبل از ۱۹۰۰، بین ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۰ و بعد از سال ۲۰۰۰ میلادی تقسیم کرد.

 

دوره اول : تکامل شیوه های تولید و تولید انبوه

 

دوره دوم : رشد و انتقال تکنولوژی

 

دوره سوم : دوران بلوغ یا پایداری و شاید زوال آن

 

 

 

در نمودار فوق ، نقطه A بیانگر تأسیس شرکت کلگیت در سال ۱۸۰۶ در آمریکا می‌باشد که در آن تکنولوژی (یا میزان فروش) با شیب کم شروع به رشد می‌کند و نقطه B نیز بیانگر ادغام شرکت های بزرگ است . در نقطه C (سال ۱۹۲۹) صابونی به نام پانسول به بازار می‌آید که پرفروشترین محصول تاریخ این صنعت است. در نقطه D که به سال ۱۹۴۶ برمی گردد محصول پودر تاید به بازار می‌آید که تحولی در تکنولوژی محصول این صنعت ایجاد می‌کند، چرا که این محصول در تمام آبه ا بخوبی کف کرده و لباس را براحتی می شوید و به همین دلیل فروش این محصول بشدت رشد می‌کند. در نقطه E صابون مایع به بازار می‌آید و در نقطه F استفاده از مواد زیستی (bio) شروع می شود. در حال حاضر این صنعت در حالت پایدار و رشد خیلی کم می‌باشد.

 

۲-۱-۳- جایگاه و موقعیت صنعت شوینده در صنایع شیمیایی

 


پایان نامه -تحقیق-مقاله |
۲-۱-۲- تاریخچه تأسیس صنعت شوینده در ایران

 

از طرف دیگر بازار جهانی برای این محصولات حاکی است ۱۰۰ در صد مردم در سنگاپور، اندونزی و آرژانتین استفاده از این محصولات را در سبد روزانه خود قرار داده و رتبه اول را در استفاده از این مواد دارند. همچنین هند ،کرواسی، چین ، ژاپن ،مالزی ،اسلواکی ،امریکا و تایلند هر کدام با ۹۹ درصد متقاضی دومین رتبه را در استفاده از این مواد چه به صورت پودری و چه مایع دارند.

 

سایر کشور های جهان نیز مانند هنگ کنگ وهند با ۹۷ درصد و سوریه و لبنان با ۹۶ درصد، کویت و عربستان ۹۴ درصد ، بحرین ،استرالیا ومکزیک با ۹۳ درصد ، ایرلند جنوبی و ایتالیا با ۹۱ درصد ؛ در صدر این جدول قرار دارند در مقابل اوگاندا با ۱۸ درصد مصرف کننده کم تقاضا ترین کشور در بازار مواد شوینده می‌باشد .کنیانیز با ۳۲ درصد جزو یکی از کم مصرف ترین ها در بازار لوازم بهداشتی در جهان است.

این مطلب را هم بخوانید :   معرفی برخی دستگاه های آزمایشگاهی تخصصی و کاربردشان

 

۲-۱-۲- تاریخچه تأسیس صنعت شوینده در ایران


مقاله-پروژه و پایان نامه –
۲-۳-۲) تمایز محصولات غذایی ارگانیک از غیر ارگانیک

 

    • از کودها و آفت ‌کش‌های مصنوعی برای تغذیه محصولات کشاورزی استفاده نشود.

 

  • ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی بکارگرفته نشود.

در ابتدا، محصولات ارگانیک تنها شامل سبزی‌های تازه بود و اولین مصرف‌کنندگانی که از محصولات ارگانیک استفاده می‌کردند، به دنبال محصولاتی بدون مواد شیمیایی، تازه و در حد امکان دارای کمترین مراحل فرایند بودند و چون آن ها باید اقلام مورد نیاز خود را مستقیماً از کشاورزان خریداری می‌کردند، شعار «کشاورز خود را بشناس تا غذای خود را بشناسی» از اولین شعارهایی بود که به منظور ترویج مصرف غذاهای ارگانیک باب شد (Onyango et al., 2007). و اما امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا، محصولات ارگانیک، دیگر لوکس و “خاص” به حساب نمی‌آیند و در فروشگاه‌ها، انواع محصولات ارگانیک از میوه و سبزی گرفته تا مرغ، تخم‌مرغ و شیر را می‌توان با برچسب ارگانیک و تنها اندکی گران‌تر از انواع معمولی، خریداری کرد (Aarset et al., 2004).

 

۲-۳-۲) تمایز محصولات غذایی ارگانیک از غیر ارگانیک

 

مواد غذایی غیر ارگانیک با داشتن افزودنی ها در افراد حساس آلرژی ایجاد می‌کنند ولی محصولات ارگانیک به دلیل نداشتن مواد شیمیایی برای زنان باردار و کودکان ایده ال هستند. از طرف دیگر هر روز مصرف کنندگان بیشتری تمایل دارند از مواد غذایی فاقد روغنهای ترانس که در مواد غیر ارگانیک وجود دارند، استفاده کنند (Jafari, 2004). اکثر دست اندر کاران محصولات غیر ارگانیک توافق دارند که میزان مواد شیمیایی باقی مانده روی میوه ها و سبزیجات دارای ریسک ناچیزی برای سلامتی هستند بویژه اگر میوه را قبل از خوردن پوست بگیرند یا خوب بشویند، اما مصرف طولانی مدت مواد ارگانیک نگرانی درباره مواد شیمیایی، داروها، هورمون ها، افزودنی ها و مواد رنگی مصنوعی را کاهش می‌دهد. هیچ تولیدکننده ای نمیتواند ادعا بکند که فرآورده غذایی تولیدشده ارگانیک است مگر این که در هر مرحله از عمل آوری فرآورده، بازرسی وکنترل صورت بگیرد. به طور کلی تفاوت مواد غذایی ارگانیک و غیر ارگانیک عبارتند از (Magkos et al., 2006):

 


مقالات تحقیقاتی و پایان نامه –
قسمت 14

کاتلین واس و فابر(۲۰۰۷) تحقیقی در زمینه‍ی منبع مصرف شده: تاثیر فراهم بودن منبع خودکنترلی بر خرید آنی را به انجام رساندند که نتیجه‍ی آن نشان داد که کم شدن خودکنترلی[۱۶۴] باعث افزایش خرید آنی ‌می‌شود که در ۳ مطالعه این کار صورت پذیرفته است.

این مطلب را هم بخوانید :   رافع وصف متخلفانه

 

ماتیلا و ویتز(۲۰۰۸) نقش محرک‍های محیطی فروشگاه و عوامل اجتماعی بر خرید آنی را بررسی کرد و نشان داد که یک سطح واقعی از برانگیختگی وجود ندارد بلکه به میزان تحریکی که ‌مصرف کنندگان تمایل دارند بستگی دارد. دو عامل اجتماعی بر خرید آنی مؤثر است که عبارتند از همیاری کارکنان و ازدحام درک شده توسط ‌مصرف کننده.

 

سیلورا، لاواک، کروپ(۲۰۰۸) به بررسی خرید آنی: نقش عاطفه، تأثیر اجتماعی، سلامت ذهنی پرداخت. نتایج این تحقیق نشان داد که بخش عقلایی خرید آنی با فقدان ‌تصمیم‌گیری در ‌تصمیم‌گیری خرید در ارتباط است و خرید آنی عقلایی با سلامت ذهنی به صورت منفی در ارتباط است. بخش عاطفی خرید آنی با احساساتی از هیجان و اشتیاقی مقاومت‍ناپذیر به خرید در ارتباط است. زنان بیشتر از مردان تمایل به خرید آنی دارند و رابطه‍ای منفی میان خرید آنی و سن وجود دارد.

 

ژو و وانگ(۲۰۰۸) خرید آنی ‌مصرف کننده و محرک داخل فروشگاهی در سوپرمارکت‍های چینی را مورد بررسی قرار داد. این تحقیق به بررسی اثرات پوسترها در نقطه خریدPOP می پردازد و این کار را از ۲ جنبه انجام ‌می‌دهد. اثر اول به بررسی اثر ترویجی و آگاهی‍دهنده[۱۶۵](یعنی اینکه این پوسترها قیمت کمتر و تخفیف را نمایش می‌دهد) و اثر دوم اثر جوی[۱۶۶] و عملی(مثل لذت بردن، مدرن بودن، جذاب بودن) است. پوسترهای درون فروشگاهی تنها برای تخفیف و آگاهی از قیمت کمتر نبایستی باشند بلکه بایستی برای تحریک‍کننده بودن محیط نیز استفاده شوند و این پوسترها راهی برای افزایش خرید آنی ‌می‌باشد. درآمد خانوارها نقش مهمی را در خرید آنی آن ها ایفا می‍کند.

 


دانلود پایان نامه های آماده |
۲-۳-تئوری منبع محور

۲-۳-تئوری منبع محور

 

تحت تأثیر مطالعات پورتر[۲۹] در دهه ۱۹۸۰ مدیریت استراتژیک، موفقیت شرکت‌ها را با در نظر گرفتن ویژگی‌های بخش صنعتی فعال در آن توجیه می‌کرد. از این دیدگاه شرکت‌هایی که در یک بخش صنعتی قرار دارند دارای فرصت‌های مشابه با تفاوت‌های بسیار کم اگر نگوییم هیچ هستند که تنها برای دوره های زمانی کوتاه می‌توانند باقی بماند. با این وجود مشاهده شده است شرکت‌هایی که در یک بخش صنعتی مشابه فعالیت دارند می‌توانند برای دوره های بلندمدت سودآور باشند. چگونه می‌توان این تناقض را توضیح داد؟ پاسخ این پرسش این است که نه تنها عوامل خارجی موفقیت و سودآوری شرکت را رقم می‌زنند بلکه عوامل داخلی نیز نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند.

 

این اندیشه ریشه و زیربنای تئوری منبع محور را تشکیل می‌دهد این دیدگاه جدید مطرح می‌کند که هر شرکتی ناهمگن و دارای منابع نهادینه شده مختلفی است که از تاریخ گذشته آن سرچشمه می‌گیرند. ویژگی ناهمگنی را می‌توان برای دوره های بلندمدت حفظ کرد در نتیجه می‌توان درآمدهای بلندمدت نیز داشت. ریشه تئوری منبع محور را می‌توان در نوشته های پنروز[۳۰] (۱۹۵۹) یافت. این نویسنده شرکت را در قالب منابع مولد متصل به هم تعریف می‌کند تا بتواند خدمات مختلفی را ارائه دهد که این خدمات رشد احتمالی شرکت را تعیین می‌کنند. اندروز شایستگی بارز شرکت را به عنوان چیزی که شرکت به خوبی انجام می‌دهد تعریف می‌کند ‌‌به این دلیل اندروز معتقد است که مزیت رقابتی بستگی به رابطه میان فرصت‌های محیطی و شایستگی‌های بارز شرکت دارد.

این مطلب را هم بخوانید :   نکاتی که درباره مشاوره تحصیلی المپیاد باید بدانید

 

بر طبق تئوری منبع محور، که ریشه در تئوری‌های اقتصادی و تئوری‌های اولیه مربوط به استراتژی دارد، چگونگی رقابت کردن شرکت بستگی به منابع آن دارد که این منابع شرکت را از رقبایش متمایز می‌کند.

 


تحقیق-پروژه و پایان نامه |
خواسته بالقوه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ذینفع خواسته بالقوه شاخص
سهام‌داران و مدیران شرکت محصول مطمئن و قابل اعتماد دعاوی حقوقی، میزان وجوه پرداختی به کارکنان
کارکنان فرایندها و مواد مضر میزان سوانح، زمان از دست رفته بابت مصدومیتهای کاری
مشتریان نام‌گذاری محصول رضایت مشتری، رعایت رهنمودهای دولتی/ صنعتی
شرکای تجاری مدیریت فراخوانی محصولات نامناسب کارایی، سرعت و موفقیت فراخوانی محصولات
عرضه کنندگان گسترش تحقیق و توسعه نتایج حال از عنصر عرضه کننده، تجزیه و تحلیل چرخه عمر محصول و استفاده از نتایج در فرایند طراحی
عرضه کنندگان گسترش تحقیق و توسعه نتایج حال از عنصر عرضه کننده، تجزیه و تحلیل چرخه عمر محصول و استفاده از نتایج در فرایند طراحی
رقبا عملکرد صحیح و مطمئن و تأثیر بر شهرت صنعت عملکرد در قیاس با الگوها و رهنمودهای صنعت
دولت و قانون گذاران نظارت بر محصول میزان بروندادهای خطرناک و غیرقابل بازیافت
سازمان‌های غیر دولتی / گروه‌های فشار و سایر گروه‌های اثرگذار اثرات اجتماعی – محیطی تبعیت از اهداف سازمان‌های قانون گذار
جوامع مواد مضر انتشار مواد مضر در هوا، زمین و آب

همان گونه که مشاهده می‌شود شرکت‌ها در طراحی و تولید محصولات با خواسته‌های گسترده و متفاوتی مواجه اند. همچنین باید توجه داشت میزان تأثیر این نگرانی‌ها بر بازارهای مختلف، متفاوت است. در برخی بازارها مانند محصولات پاک کننده و محصولات کاغذی، میزان تغییراتی که در پاسخ به چالش‌های زیست محیطی صورت می‌گیرد بسیار گسترده است. در برخی بازارهای دیگر مانند مواد غذایی، خدمات مالی و کامپیوتر، نمونه های تغییر تا حدی محدودتر است (پتی، چارت، ۲۰۰۳).