مقالات و پایان نامه های دانشگاهی |
۲-۳ روش‌های کشف مدیریت سود

 

در مطالعات بعدی، میانگین اقلام تعهدی را در دوره‌ تخمین به عنوان اقلام تعهدی غیر اختیاری در نظرگرفتند. در واقع، اقلام تعهدی غیر اختیاری با بهره گرفتن از فرمول زیر محاسبه گردید:

 

NDA= اقلام تعهدی غیر اختیاری برآورد شده

 

TA= کل اقلام تعهدی که بر کل دارایی‌های اول دوره تقسیم شده است

 

=t 1،۲، …وT که علامت سال در دوره‌ تخمین هستند.

 

= علامت نشان دهنده سال در دوره‌ رویداد می‌باشد.

 

سپسدی‌آنجلو[۱۶] (۱۹۸۶) فرض کرد که در صورت عدم وجود مدیریت سود، تفاوت بین اقلام تعهدی دوره‌یt با دوره‌ t-1 برابر صفر است. او برای اندازه‌گیری اقلام تعهدی غیر اختیاری، از اقلام تعهدی کل دوره‌ قبل استفاده کرد:

 

می‌توان مدل دی‌آنجلو را نوع خاصی از مدل هیلی به حساب آورد که در آن دوره‌ برآورد اقلام تعهدی غیراختیاری به سال مالی قبل محدود شده است. در هر دو مدل از اقلام تعهدی کل برای محاسبه اقلام تعهدی اختیاری استفاده شده است. فرض ضمنی دو مدل آن است که اقلام تعهدی غیر اختیاری در طول زمان ثابت هستند و میانگین اقلام تعهدی اختیاری در دوره‌ تخمین برابر صفر است. امابا توجه به تغییر شرایط اقتصادی در دنیای واقعی و به تبع آن تغییر اقلام تعهدی غیر اختیاری شرکت‌ها، ثابت فرض کردن اقلام تعهدی غیر اختیاری مورد انتقاد قرار گرفت (دیچو و دیگران ۱۹۹۵).


مقاله های علمی- دانشگاهی –
۳-۱- مقدمه

 

بکر و دیگران[۵۲] (۱۹۹۸) در آمریکا، دریافتند، کیفیت حسابرسی به گونه‌ای معکوس با استفاده مدیریت از روش‌های حسابداری افزاینده سود (اقلام تعهدی غیرعادی) ارتباط دارد و کیفیت بالای حسابرسی منجر به کاهش توان مدیریت در دست‌کاری سود و در نتیجه کاهش اطلاعات نامتقارن می‌شود (بکر و دیفاند، ۲۰۱۴).

 

 

فصل سوم

 

روش شناسی

 

 

۳-۱- مقدمه

 

هدف از هر نوع بررسی و تحقیق علمی کشف حقیقت است. حقیقت نیز بر پایه کاوش و تجسس و کشف عوامل منطقی مربوط به خصوصیات اجزای موضوع تحقیق قرار دارد. منظور از روش تحقیق علمی پیروی از رویه منظم و سیستماتیکی است که در جریان استفاده از روش‌های آماری و مرتبط ساختن عوامل موضوع تحقیق، باید رعایت گردد. توجه پژوهشگری که از آمار استفاده می­ کند تنها به محاسبه داده ­ها و استفاده علمی از آن‌ ها محدود نمی­ شود بلکه روش‌های آماری تا هدف‌های اساسی توصیف و تحلیل، پیش می‌روند. هدف نهایی تحقیق به دست آوردن نتایج کلی و قابل تعمیم است که ممکن است برای تبیین پدیده‌ها و پیش ­بینی رویدادهای آینده به کار رود. در واقع روش تحقیق علمی، شامل اندازه ­گیری و ارزیابی و مقایسه عوامل، بر اساس اصول و موازین قبول شده از طرف دانشمندان، برای حل مشکلات و مسائل بوده و مستلزم قدرت اندیشه و ظرفیت تعمیق، تشخیص، قضاوت و ابتکار است. جهت انجام تحقیقات علمی و رویه مشخص و معینی بر اساس متدولوژی علمی وجود دارد که رعایت آن ضروری است.

این مطلب را هم بخوانید :   برنج تایلندی بهتره یا پاکستانی


دانلود پایان نامه و مقاله |
۲-۲) عدم تقارن اطلاعاتی

 

با توجه به جنبه‌های اقتصادی اطلاعات، گزارشگری مالی و سیستم حسابداری نقش حیاتی را در بازار سرمایه ایفا می‌کند، هدف اصلی گزارشگری مالی تأمین نیازهای اطلاعاتی سرمایه گذاران است. سرمایه گذاران و استفاده کنندگان با بهره گرفتن از اطلاعات حسابداری عملکرد آتی شرکت را پیش‌بینی و از آن برای ارزش گذاری شرکت استفاده می‌کنند. تصمیم گیری دقیق از جانب اشخاص، شرکت ها، دولت و غیره برای توزیع مناسب و کارایی منابع مالی امری اجتناب ناپذیر است. برای این گونه تصمیم گیری ها، تصمیم گیرندگان باید اطلاعاتی قابل اتکا در اختیار داشته باشند. در واقع، هدف حسابداری کمک ‌‌به این تصمیم گیرندگان است؛ از سوی دیگر، سرمایه گذاری از موارد ضروری و اساسی در فرایند رشد و توسعه اقتصادی کشور است.

 

یکی از عوامل مؤثر در تصمیم گیری، اطلاعات مناسب و مرتبط با موضوع تصمیم است. در صورتی که اطلاعات مورد نیاز به صورتی نامتقارن بین افراد توزیع شود(انتقال اطلاعات به صورت نابرابر صورت گیرد)، می‌تواند نتایج متفاوتی را نسبت به موضوعی واحد سبب شود. ‌بنابرین‏، قبل از این که خود اطلاعات برای فرد تصمیم گیرنده مهم باشد، این کیفیت توزیع اطلاعات است که باید به صورت دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

۲-۲-۲) شکل گیری مفهوم عدم تقارن اطلاعاتی


دانلود پایان نامه های آماده |
۲) هموارسازی سود از طریق انتخاب روش های تخصیص

گلوستن و میلگرام[۵۶](۱۹۸۵) در ارتباط با رابطه بین افشا شرکت و عدم تقارن اطلاعات، مدلی ارائه نموده‌اند که این مدل بیانگر رابطه معکوس بین افشا شرکت و عدم تقارن اطلاعات می‌باشد. به طوری که هرچه سطح افشا شرکت افزایش می‌یابد عدم تقارن اطلاعات کاهش پیدا می‌کند .

 

ترومن و تیتمن[۵۷](۱۹۸۸) به روش تحلیل نشان دادند که وجود عدم تقارن اطلاعات بین مدیریت و سهام‌داران، وضعیت ضروری برای مدیریت سود است. ومیزان مدیریت سود با سطح عدم تقارن اطلاعات افزایش می‌یابد. در واقع می‌توان چنین گفت که هر چه کیفیت افشا اطلاعات بهتر باشد، عدم تقارن اطلاعات کاهش یافته و به دنبال آن مدیریت سود نیز کاهش خواهد یافت (بداغی، ۱۳۸۷، ۱۷۸).

این مطلب را هم بخوانید :   یاپیش چسب : چسب سنگ، سرامیک و کاشی

 

۲-۱-۱۲) اندازه گیری مدیریت سود

 

روش های کشف مدیریت سود بر مبنای اقلام تعهدی

 

در بررسی‌های انجام شده روی مدیریت سود، اقلام تعهدی نقش بسیار مهمی دارند. اقلام تعهدی حاصل کسر جریان‌های نقد عملیاتی از سود شرکت می‌باشد، ‌بنابرین‏ با فرض اینکه نتوان جریان‌های نقدی را دستکاری نمود تنها راه دستکاری سود افزایش یا کاهش اقلام تعهدی است. اقلام تعهدی می‌تواند به دو بخش اقلام تعهدی اختیاری و غیراختیاری تقسیم گردد . اقلام تعهدی غیراختیاری به طور متعارف به سطح فعالیت بستگی داشته و تحت کنترل مدیران نمی‌باشد در حالی که اقلام تعهدی اختیاری تحت کنترل مدیران بوده و توسط آنان به راحتی قابل دستکاری است (حسنی آذر، ۱۳۸۵).

 


طرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها –
۲-۴-۷- پیش‌بینی اجزای اختیاری اقلام تعهدی به کمک متغیرهای حسابداری:

 

گروه کثیری از محققین مجموع اقلام تعهدی را به عنوان تغییر در سرمایه درگردش غیر نقدی منهای استهلاک تعریف نموده اند. تغییر در سرمایه در گردش غیر نقدی برابراست با تغییر در حساب‌های دریافتنی بعلاوه تغییر در موجودی‌ها بعلاوه تغییر در سایر دارایی‌های جاری منهای تغییر در بدهی‌های جاری (سرمایه در گردش غیر نقدی را سرمایه عملیاتی خالص[۶۹] نیز می‌نامند (مشایخی، ۱۳۸۴).

 

۲-۴-۸ارتباط اقلام تعهدی و عدم تقارن اطلاعاتی

 

نتیجه انکارناپذیر کیفیت پایین سود، افزایش عدم تقارن اطلاعاتی می‌باشد. علت کیفیت پایین سود در ماهیت اقلام تعهدی نهفته است، چرا که در شناسایی این اقلام ناگزیر از برآورد و تخصیص‌های ذهنی هستیم. لذا کیفیت سود (اقلام تعهدی ) می‌تواند بر عدم اطمینان نسبت به وقوع، زمان‌بندی و توزیع وجوه نقد آتی شرکت اثر گذاشته و لذا بر تصمیمات مربوط به تأمین مالی و سرمایه‌گذاری‌های شرکت مؤثر باشد (باتاچاریا و همکاران، ۲۰۰۷)[۷۰].

 

بدین صورت که کیفیت بالای اقلام تعهدی، عدم تقارن اطلاعاتی را کاهش داده که این خود باعث می‌شود سرمایه‌گذاران آگاهانه‌تر سرمایه‌گذاری مورد نظر خود را انتخاب کرده و عامل ریسک غیرقابل‌حذف مرتبط با عدم تقارن اطلاعات را در تصمیم خود حداقل کرده و لذا با نرخ بهره‌ پایین تری در شرکت سرمایه‌گذاری کنند. توانایی شرکت در جذب سرمایه‌گذاری با نرخ کمتر مدیریت نقدینگی را بهبود می‌بخشد وبدین ترتیب نیاز به نگهداری مقادیر زیادی وجه نقد (جهت مقابله با تحمل هزینه تأمین مالی بالا) کاهش می‌یابد (گارسیا و همکاران، ۲۰۰۸)[۷۱]

 


این مطلب را هم بخوانید :   نحوه اعتبار سنجی مدرک تحصیلی

مقاله های علمی- دانشگاهی |
قسمت 18

 

    1. نوروش، ایرج و حسینی، سیدعلی، ۱۳۸۸٫ بررسی رابطه بین کیفیت افشا (قابلیت اتکاء و به موقع بودن) و مدیریت سود، مجله بررسی حسابداری و حسابرسی، دوره ۱۶، شماره ۵۵، صص ۱۱۷ تا ۱۳۴٫

 

    1. نوروش، ایرج، سپاسی، سحر و ‌نیک‌بخت، محمدرضا، ۱۳۸۴، بررسی مدیریت سود در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره ۲۲٫

 

    1. نیکومرام، هاشم، نوروش، ایرج و مهرآذین، علیرضا، ۱۳۸۸، ارزیابی مدل‌های مبتنی‌بر اقلام تعهدی برای کشف مدیریت سود، پژوهش‌های مدیریت، پاییز ۸۸، دوره۲۰، شماره ۸۲٫

 

  1. نیلی، م و درگاهی، ح، ۱۳۷۷، تحلیل وضعیت رکودی اقتصاد ایران ‌بر مبنای‌ نظریات چرخه‌های تجاری و ارائه راهکارهای لازم، اطلاعات سیاسی- اقتصادی، شماره۱۳۱ و ۱۳۲٫

 

    1. – Signalling theory ↑

 

    1. – income maximization ↑

 

    1. – income minimization ↑

 

    1. – income minimizating ↑

 

    1. Burns, A.F., and W.C. Mitchell.. “Measuring business cycles.” NBER Books ↑

 

    1. .Hilly & wallen ↑

 

    1. competing hypothescs ↑

 

    1. mechanisije Hypothesis ↑

 

    1. fama Euegenc f” Eneient Capital markez A Reviw of themy and Empirical work journal of finace ↑

 

    1. weak form ↑

 

    1. semi-strong fprm ↑

 

    1. strong form ↑

 

    1. – Positive theory ↑

 

    1. – contracts theory ↑

 

    1. – bonus plan hypothesis ↑

 

    1. – bealy ↑

 

    1. – debt covenant hypothesis ↑

 

    1. – Political cost hypothesis ↑

 

    1. – taxation incentive ↑

 

    1. – incenitives related to management changes ↑

 

    1. assymatrie information ↑

 

    1. نظریه اطلاعات نامتقارن مجله حسابدار شماره ۱۹ ↑

 

    1. inside information ↑

 

    1. moral hazad ↑

 

    1. – “Financial Accounting Theory” Third edition, pp 342 – ۳۴۶٫ ↑

 

    1. – signal ↑

 

    1. – huges ↑

 

    1. – اسکات، ص ۳۴۳ – ۳۴۴٫ ↑

 

    1. – اسکات، ص ۳۴۳ – ۳۴۴٫ ↑

 

    1. – axdit quality ↑

 

    1. – اسکات، ص ۳۴۳ – ۳۴۴٫ ↑

 

    1. – اسکات، ۳۴۲ – ۳۴۵٫ ↑

 

    1. – blocked communication ↑

 

    1. Board and earnings management:Do outside Directors Abnormal Accruals?Journal of & accounting 32(7) & (8) september/ octoner2005 pp 1318- 1320 ↑

 

    1. real ↑

 

    1. no real ↑

 

    1. – SFAS86 اجازه می‌دهد که برخی هزینه توسعه نرم‌افزاری را به عنوان هزینه سرمایه‌ای محسوب کرده و آن را مستهلک نمایند. ↑

 

    1. – time – series regression ↑

 

    1. – cross – sectional regression ↑

 

    1. – Jianming Ye ↑